Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri

Zian Ziangil 16.09.2016

Yeşilçam en yakışıklı oyuncusunu kaybetti. O yalnızca bir oyuncu değildi. Duruşuyla herkese örnek olmayı başarmış gerçek bir sanatçıydı. “Damat Ferit”in anısına en iyi filmleri...

Film özetleri Beyazperde.com'dan alınmıştır.

Film özetleri Beyazperde.com'dan alınmıştır.

Yalancı Yarim (1973)

Yalancı Yarim (1973)

Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri
Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri

Kayserili Mahmut’un kardeşi Ferdi, güzel görünümlü ve hızlı yaşamayı seven bir delikanlıdır. Zengin abisinin ona her ay yüklü miktarda bir para göndermesinden ötürü de abisine biat etmektedir. Bir gün sürpriz bir şekilde eşini koluna takan abisi Ferdi’yi ziyarete gelir ve Ferdi’nin nişanlısıyla tanışmak istediğini kendisine belirtir. Nişanlı rolünü oynaması için Ferdi’ye hali hazırda vurgun olan Alev’e haber salınır ve oyun başlar.
Türk sinemasının en değerli yönetmenlerinden biri olarak kabul edilen Ertem Eğilmez’in yönetmen koltuğunda oturduğu Yalancı Yarim, Tarık Akan, Münir Özkul, Halit Akçatepe, Metin Akpınar ve Kemal Sunal gibi isimlerden oluşan oyuncu kadrosuyla fazlaca dikkat çekiyor.

Kayserili Mahmut’un kardeşi Ferdi, güzel görünümlü ve hızlı yaşamayı seven bir delikanlıdır. Zengin abisinin ona her ay yüklü miktarda bir para göndermesinden ötürü de abisine biat etmektedir. Bir gün sürpriz bir şekilde eşini koluna takan abisi Ferdi’yi ziyarete gelir ve Ferdi’nin nişanlısıyla tanışmak istediğini kendisine belirtir. Nişanlı rolünü oynaması için Ferdi’ye hali hazırda vurgun olan Alev’e haber salınır ve oyun başlar.
Türk sinemasının en değerli yönetmenlerinden biri olarak kabul edilen Ertem Eğilmez’in yönetmen koltuğunda oturduğu Yalancı Yarim, Tarık Akan, Münir Özkul, Halit Akçatepe, Metin Akpınar ve Kemal Sunal gibi isimlerden oluşan oyuncu kadrosuyla fazlaca dikkat çekiyor.

Canım Kardeşim (1973)

Canım Kardeşim (1973)

Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri
Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri

Kahraman, ağabeyi ve ağabeyinin dostu Halit, beraberce yokluk içinde ancak kendilerine yettikleri bir yaşam sürmektedirler. Bu buhranın içerisinden çıkmak için tek umutları Kahraman’ın okuması ve hayatta bir amacının olmasıdır. İçerisinde yaşadıkları yoksulluklarına rağmen bir şekilde mutlu ve iyimser kalabilmeyi başaran üçlünün tüm hayatları Kahraman’ın kanser olduğunu öğrenmeleriyle beraber geri dönüşü olmayan bir biçimde sarsılacaktır. Kahraman’ın hayatındaki son isteği ise bir televizyondur. Artık ona bir televizyon almak, geride kalan ikilinin tek amacı olacaktır.
Ertem Eğilmez’in Tarık Akan, Halit Akçatepe, Kahraman Kıral, Metin Akpınar, Adile Naşit, Kemal Sunal gibi sinemamızın değerli oyuncularını yanına alarak kotardığı filmi Türk sinemasının en içten ve bir o kadar da iç parçalayan eserlerinden biri olarak anılıyor.

Kahraman, ağabeyi ve ağabeyinin dostu Halit, beraberce yokluk içinde ancak kendilerine yettikleri bir yaşam sürmektedirler. Bu buhranın içerisinden çıkmak için tek umutları Kahraman’ın okuması ve hayatta bir amacının olmasıdır. İçerisinde yaşadıkları yoksulluklarına rağmen bir şekilde mutlu ve iyimser kalabilmeyi başaran üçlünün tüm hayatları Kahraman’ın kanser olduğunu öğrenmeleriyle beraber geri dönüşü olmayan bir biçimde sarsılacaktır. Kahraman’ın hayatındaki son isteği ise bir televizyondur. Artık ona bir televizyon almak, geride kalan ikilinin tek amacı olacaktır.
Ertem Eğilmez’in Tarık Akan, Halit Akçatepe, Kahraman Kıral, Metin Akpınar, Adile Naşit, Kemal Sunal gibi sinemamızın değerli oyuncularını yanına alarak kotardığı filmi Türk sinemasının en içten ve bir o kadar da iç parçalayan eserlerinden biri olarak anılıyor.

Mavi Boncuk (1974)

Mavi Boncuk (1974)

Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri
Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri

Dönemin en ünlü ve en ilgi çekici ses sanatçılarından biri olan Emel Sayın hem sesi hem de görünümüyle dinleyicilerini büyülemektedir. Emel Sayın'ın sahneye çıktığı gazinoya eğlenmeye giden bir arkadaş grubu hesabın fazla gelmesi nedeniyle mekan sahipleri tarafından hırpalanırlar. Bu olaya fazlasıyla bozulan gençler intikam almak için bir halının içine sararak Emel Sayın'ı kaçırırlar. Ünlü sanatçıyı geri vermelerinin tek şartı ise mekan sahibinden fidye almaktır. Zamanla aralarında büyüyen dostluk hem bu altı kafadarı hem de Emel Sayın'ı fazlasıyla etkileyecektir.

Dönemin en ünlü ve en ilgi çekici ses sanatçılarından biri olan Emel Sayın hem sesi hem de görünümüyle dinleyicilerini büyülemektedir. Emel Sayın'ın sahneye çıktığı gazinoya eğlenmeye giden bir arkadaş grubu hesabın fazla gelmesi nedeniyle mekan sahipleri tarafından hırpalanırlar. Bu olaya fazlasıyla bozulan gençler intikam almak için bir halının içine sararak Emel Sayın'ı kaçırırlar. Ünlü sanatçıyı geri vermelerinin tek şartı ise mekan sahibinden fidye almaktır. Zamanla aralarında büyüyen dostluk hem bu altı kafadarı hem de Emel Sayın'ı fazlasıyla etkileyecektir.

Hababam Sınıfı (1974)

Hababam Sınıfı (1974)

Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri
Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri

Öğrencilik hayatları haylazlık ve tembellik üzerine kurulu olan bir sınıf dolusu matrak öğrencinin, Özel Çamlıca Lisesi’nde yaşadığı yer yer eğlenceli, yer yer de dokunaklı öyküleri anlatan film, Hababam Sınıfı serisinin ilk filmidir. Keskin zekaları sayesinde tüm öğretmenlerini avuçlarında oynatıp okul düzeni ve eğitim sistemini alaşağı eden bu birbirinden renkli karakterdeki öğrenciler hem okulun hem de sinemamızın en yaramaz sınıfı olma özelliğinde. Ancak bu hükümdarlık okula atanan yeni müdür muavinin gelişiyle sarsıldığında, Hababam Sınıfı daha önce hiç karşılaşmadığı türden bir disiplin anlayışına ve zekaya sahip olan Mahmut Hoca tarafından unutulmaz derslere tabi tutulur.
Hababam Sınıfı serisinin ilk filmi olan bu yapıt Rıfat Ilgaz'ın ölümsüz eseri Hababam Sınıfı romanından uyarlanmıştı.

Öğrencilik hayatları haylazlık ve tembellik üzerine kurulu olan bir sınıf dolusu matrak öğrencinin, Özel Çamlıca Lisesi’nde yaşadığı yer yer eğlenceli, yer yer de dokunaklı öyküleri anlatan film, Hababam Sınıfı serisinin ilk filmidir. Keskin zekaları sayesinde tüm öğretmenlerini avuçlarında oynatıp okul düzeni ve eğitim sistemini alaşağı eden bu birbirinden renkli karakterdeki öğrenciler hem okulun hem de sinemamızın en yaramaz sınıfı olma özelliğinde. Ancak bu hükümdarlık okula atanan yeni müdür muavinin gelişiyle sarsıldığında, Hababam Sınıfı daha önce hiç karşılaşmadığı türden bir disiplin anlayışına ve zekaya sahip olan Mahmut Hoca tarafından unutulmaz derslere tabi tutulur.
Hababam Sınıfı serisinin ilk filmi olan bu yapıt Rıfat Ilgaz'ın ölümsüz eseri Hababam Sınıfı romanından uyarlanmıştı.

Bizim Aile (1975)

Bizim Aile (1975)

Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri
Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri

Yaşar Usta, üç çocuğu ile dul kalmış bir adamdır. Eşinin vefatından sonraysa kimseyle evlenmemiş, çocuklarına hem annelik hem babalık yapmıştır. Yaşar Usta ile aynı mahallede yaşayan komşusu Melek Hanım da 3 çocuğu ile zamanında dul kalmış, çocuklarını yetiştirmenin tüm zorluklarına katlanmıştır. Mahalledeki komşular ise Melek ile Yaşar Usta'nın tam birbirlerine göre olduğunu düşünürler. Ne yapar eder, çöpçatanlık yaparak bu iki yalnız insanı evlendirirler. Ama birbirleriye yaşamak zorunda kalan 6 kardeş o kadar da hızlı uyum sağlayamayacaktır...
Türk sinemasının en sevilen sıcak aile komedilerinden biri olan yapımda Münir Özkul, Adile Naşit, Tarık Akan, Şener Şen, Itır Esen, Halit Akçatepe, Ayşen Gruda yer alıyor.

Yaşar Usta, üç çocuğu ile dul kalmış bir adamdır. Eşinin vefatından sonraysa kimseyle evlenmemiş, çocuklarına hem annelik hem babalık yapmıştır. Yaşar Usta ile aynı mahallede yaşayan komşusu Melek Hanım da 3 çocuğu ile zamanında dul kalmış, çocuklarını yetiştirmenin tüm zorluklarına katlanmıştır. Mahalledeki komşular ise Melek ile Yaşar Usta'nın tam birbirlerine göre olduğunu düşünürler. Ne yapar eder, çöpçatanlık yaparak bu iki yalnız insanı evlendirirler. Ama birbirleriye yaşamak zorunda kalan 6 kardeş o kadar da hızlı uyum sağlayamayacaktır...
Türk sinemasının en sevilen sıcak aile komedilerinden biri olan yapımda Münir Özkul, Adile Naşit, Tarık Akan, Şener Şen, Itır Esen, Halit Akçatepe, Ayşen Gruda yer alıyor.

Ah Nerede (1975)

Ah Nerede (1975)

Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri
Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri

Ferit, Murat ve Ömer adlı üç kardeş ailesinden uzakta, İstanbul'da üniversite öğrencisidir. Fakat çapkın ve yakışıklı Ferit kızlarla gezip tozmaktan, Murat kumar oynamaktan, Ömer ise siyasi eylemlere katılmaktan okula gidecek vakit bulamazlar.
Bir gün Ferit'in arabası yolda kalır ve yardım bulmaya gider. Tam o sırada çimenlerin üzerinde uyuyan güzeller güzeli bir kızla karşılaşır ve aşık olur. Fakat Zehra hiç de kolay tavlanacak bir kız değildir. Ferit, Zehra'yı tavlamaya çalışırken, bir yandan diğer sevgilileriyle, bir yandan da taşradan gelen nişanlısıyla uğraşmak zorunda kalır. Üstüne üstlük bir de Huriye ve belalı abisi sorunu vardır. En sonunda ailesi de çocuklarının okula gitmediğini öğrenir ve işler iyice karışır.

Ferit, Murat ve Ömer adlı üç kardeş ailesinden uzakta, İstanbul'da üniversite öğrencisidir. Fakat çapkın ve yakışıklı Ferit kızlarla gezip tozmaktan, Murat kumar oynamaktan, Ömer ise siyasi eylemlere katılmaktan okula gidecek vakit bulamazlar.
Bir gün Ferit'in arabası yolda kalır ve yardım bulmaya gider. Tam o sırada çimenlerin üzerinde uyuyan güzeller güzeli bir kızla karşılaşır ve aşık olur. Fakat Zehra hiç de kolay tavlanacak bir kız değildir. Ferit, Zehra'yı tavlamaya çalışırken, bir yandan diğer sevgilileriyle, bir yandan da taşradan gelen nişanlısıyla uğraşmak zorunda kalır. Üstüne üstlük bir de Huriye ve belalı abisi sorunu vardır. En sonunda ailesi de çocuklarının okula gitmediğini öğrenir ve işler iyice karışır.

Yol (1981)

Yol (1981)

Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri
Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri

Sıkı yönetim döneminin en iç acıtıcı dönemlerindeyiz... İmralı Cezaevi'nde yatan beş mahkum, kendilerine verilen bir izin sayesinde bir haftalığına köylerine dönebileceklerdir. Ancak yol uzundur, yol tehlikelidir, yol can alır. Dışarıdaki dünya içeridekinden hiç farklı değildir. Zulüm her yerdedir, bu topraklarda insan olmak hiç kolay değildir.
Anadolu topraklarından çıkmış en gerçekçi, en dokunaklı hikayelerin başını çeken Yol üzerine söylenecek çok fazla şey var. Yılmaz Güney'in sinemamızın yüz aklarından biri olan bu ölümsüz yapıtı, Cannes Film Festivali'nde Altın Palmiye ödülünü alarak evrensel anlamda da başarısını kanıtlamıştır.

Sıkı yönetim döneminin en iç acıtıcı dönemlerindeyiz... İmralı Cezaevi'nde yatan beş mahkum, kendilerine verilen bir izin sayesinde bir haftalığına köylerine dönebileceklerdir. Ancak yol uzundur, yol tehlikelidir, yol can alır. Dışarıdaki dünya içeridekinden hiç farklı değildir. Zulüm her yerdedir, bu topraklarda insan olmak hiç kolay değildir.
Anadolu topraklarından çıkmış en gerçekçi, en dokunaklı hikayelerin başını çeken Yol üzerine söylenecek çok fazla şey var. Yılmaz Güney'in sinemamızın yüz aklarından biri olan bu ölümsüz yapıtı, Cannes Film Festivali'nde Altın Palmiye ödülünü alarak evrensel anlamda da başarısını kanıtlamıştır.

Pehlivan (1984)

Pehlivan (1984)

Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri
Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri

Yaşlı babası, karısı ve iki çocuğuyla birlikte yaşayan Bilal, ailesini geçindirebilmek için küçük işlerde çalışır ve tek emeli bir gün işçi olarak Libya'ya gidebilmektir. İşçi alımları yapan kişilere ismini yazdıran genç adam, talihin yüzüne gülmesini beklerken, baba mesleği olan pehlivanlıkta şansını denemeye karar verir. Eğer ki Kırkpınar'da yapılan ülkenin en büyük güreş organizasyonunu kazanırsa büyük ödülü elde edebilecek, böylece tüm maddi sıkıntılarından kurtulacaktır. Ancak ne güreş izleyicisi ne de güreş sporu eskisi gibidir. Türlü haksızlıklara ve hilelere ev sahipliği yapan güreş meydanları genç adamın hayata dair birtakım acı gerçeklerle karşılaşmasını sağlayacaktır.

Yaşlı babası, karısı ve iki çocuğuyla birlikte yaşayan Bilal, ailesini geçindirebilmek için küçük işlerde çalışır ve tek emeli bir gün işçi olarak Libya'ya gidebilmektir. İşçi alımları yapan kişilere ismini yazdıran genç adam, talihin yüzüne gülmesini beklerken, baba mesleği olan pehlivanlıkta şansını denemeye karar verir. Eğer ki Kırkpınar'da yapılan ülkenin en büyük güreş organizasyonunu kazanırsa büyük ödülü elde edebilecek, böylece tüm maddi sıkıntılarından kurtulacaktır. Ancak ne güreş izleyicisi ne de güreş sporu eskisi gibidir. Türlü haksızlıklara ve hilelere ev sahipliği yapan güreş meydanları genç adamın hayata dair birtakım acı gerçeklerle karşılaşmasını sağlayacaktır.

Beyoğlu'nun Arka Yakası (1986)

Beyoğlu'nun Arka Yakası (1986)

Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri
Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri

Memur olarak çalışan ve evliliğinde sorunlar yaşayan Haydar, maaşını aldığı günün gecesinde Beyoğlu'nun yolunu tutar ve sabaha kadar Beyoğlu'nda yaşayacağı ilginç maceralar böylece başlamış olur. Aşırı derecede alkol alır, çeşitli belalara tanık olur, tehlikeler atlatır... Aynı gece karşılaştığı Disko Çarli lakaplı bir taksici ona Zümrüt adlı bir hayat kadınını ayarlamayı teklif eder, Haydar da kabul eder. Ancak işler burada da yolunda gitmez, tüm parasını tüketir. Böyle tehlike ve aksiliklerle dolu bir gecede aslında peşinden gittiği tek şey ise beyaz elbiseli bir silüettir... Haydar adım adım arşınladığı Beyoğlu sokaklarında bu gizemli yabancıya ulaşabilecek midir?
Şerif Gören'in yönetmenliğini yaptığı filmin başrollerinde Tarık Akan, Erdal Özyağcılar ve Oya Aydoğan yer alıyor.

Memur olarak çalışan ve evliliğinde sorunlar yaşayan Haydar, maaşını aldığı günün gecesinde Beyoğlu'nun yolunu tutar ve sabaha kadar Beyoğlu'nda yaşayacağı ilginç maceralar böylece başlamış olur. Aşırı derecede alkol alır, çeşitli belalara tanık olur, tehlikeler atlatır... Aynı gece karşılaştığı Disko Çarli lakaplı bir taksici ona Zümrüt adlı bir hayat kadınını ayarlamayı teklif eder, Haydar da kabul eder. Ancak işler burada da yolunda gitmez, tüm parasını tüketir. Böyle tehlike ve aksiliklerle dolu bir gecede aslında peşinden gittiği tek şey ise beyaz elbiseli bir silüettir... Haydar adım adım arşınladığı Beyoğlu sokaklarında bu gizemli yabancıya ulaşabilecek midir?
Şerif Gören'in yönetmenliğini yaptığı filmin başrollerinde Tarık Akan, Erdal Özyağcılar ve Oya Aydoğan yer alıyor.

Karartma Geceleri (1990)

Karartma Geceleri (1990)

Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri
Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri

Genç ve idealist bir Türkçe öğretmeni olan Mustafa, sıkıyönetimin hüküm sürdüğü bir bölgede yaşamaktadır. Şiir kitapları yazan Mustafa'nın bu eserleri sansür ve sıkı yönetim ortamında tehlikeli görülmektedir. Çevresi tarafından uyarılan Mustafa, bir gün evine gittiğinde dairesinin kapısında polisleri görür. Bir şekilde bu dertten kurtulan genç öğretmen ne kadar mücadele etse de sonunda talihsiz kaderine teslim olacaktır.
Ünlü edebiyatçımız Rıfat Ilgaz'ın Karartma Geceleri isimli tartışmalı romanından, Yusuf Kurçenli tarafından sinemaya uyarlanan film en az kitabı kadar tartışılmış ve çeşitli sansürlere uğramıştır.

Genç ve idealist bir Türkçe öğretmeni olan Mustafa, sıkıyönetimin hüküm sürdüğü bir bölgede yaşamaktadır. Şiir kitapları yazan Mustafa'nın bu eserleri sansür ve sıkı yönetim ortamında tehlikeli görülmektedir. Çevresi tarafından uyarılan Mustafa, bir gün evine gittiğinde dairesinin kapısında polisleri görür. Bir şekilde bu dertten kurtulan genç öğretmen ne kadar mücadele etse de sonunda talihsiz kaderine teslim olacaktır.
Ünlü edebiyatçımız Rıfat Ilgaz'ın Karartma Geceleri isimli tartışmalı romanından, Yusuf Kurçenli tarafından sinemaya uyarlanan film en az kitabı kadar tartışılmış ve çeşitli sansürlere uğramıştır.

Vizontele Tuuba (2004)

Vizontele Tuuba (2004)

Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri
Tarık Akan’ın Anısına: 70'lerden Günümüze En İyi Filmleri

Ülke 1980’lerin politik kargaşasıyla yüzleşirken siyasetin uzağında kalan apolitik bir köy, olanlardan haberdar değildir. Batıdan sürülen bir öğretmen köye gelirken, beraberinde farklı politik ideolojileri de getirecektir. Öğretmenin kızı olan Tuba ise, Emin’in duygusal dünyasını titreştirecektir. Televizyonun getirilerini zorlukla sindirebilen bir köy, kendisine yabancı olan farklı düşünsel dünyaları da kabullenebilecek midir? Yılmaz Erdoğan’ın çok izlenen ilk filmden sonra çevirdiği Vizontele Tuuba, ana kadroyu muhafaza ederek ilk filmin ulaştığı başarının bir benzerine ulaşmayı başarıyor.

Ülke 1980’lerin politik kargaşasıyla yüzleşirken siyasetin uzağında kalan apolitik bir köy, olanlardan haberdar değildir. Batıdan sürülen bir öğretmen köye gelirken, beraberinde farklı politik ideolojileri de getirecektir. Öğretmenin kızı olan Tuba ise, Emin’in duygusal dünyasını titreştirecektir. Televizyonun getirilerini zorlukla sindirebilen bir köy, kendisine yabancı olan farklı düşünsel dünyaları da kabullenebilecek midir? Yılmaz Erdoğan’ın çok izlenen ilk filmden sonra çevirdiği Vizontele Tuuba, ana kadroyu muhafaza ederek ilk filmin ulaştığı başarının bir benzerine ulaşmayı başarıyor.

Kendisini bir kez daha rahmetle anıyor, tüm sevenlerine başsağlığı diliyoruz.

Kendisini bir kez daha rahmetle anıyor, tüm sevenlerine başsağlığı diliyoruz.

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

BU YAZARDAN

Yorum yazmak için giriş yapmalısınız.

Bu habere henüz site içi yorum yazılmamış.

Gazetemsi
Facebook'ta takip et Twitter'da takip et Youtube'da takip et Instagram'da takip et

©2016 Gazetemsi.com. Her hakkı saklıdır.